گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

سایت تخصصی رشته گیاهپزشکی

 

بال حشرات پشت الماسی مملو از قطعات کریستالی جواهر مانند است که در درون حفره‌هایی در درون پوسته حشره قرار گرفته‌اند و دانشمندان از یک قرن پیش که این حشره کشف شد، مجذوب این قطعات جواهر مانند شده‌اند.

تجزیه و تحلیل‌های جدید بر روی این قطعات کریستالی نشان داده‌اند این قطعات از ساختار هندسی بسیار دقیقی برخوردار هستند و شباهت زیادی به الماس‌های واقعی دارند، با این تفاوت که به جای اتم‌های کربنی از ساختاری متشکل از کیتین و هوا ساخته شده‌اند.
این کریستال‌ها پنج تا ده بار بزرگتر از ابعادی هستند که دانشمندان پیش از این برای آنها متصور شده بودند. به گفته محققان دانشگاه "گرونینگن" ایجاد چنین ساختارهایی فراتر از توانایی‌های انسان است.
محدودیت‌های موجود برای ایجاد چنین ساختارهایی در زمینه فناوری برش لیزری خواهد بود زیرا ظرافت و پیچیدگی این کریستال‌های کوچک فراتر از تصور و قدرت انسان است.
هنوز مشخص نیست که چرا بدن این حشرات به این شکل تکامل یافته‌اند، از این رو محققان در حال بررسی عملکرد بیولوژیکی این کریستال‌ها هستند. محققان این کریستال‌ها را با استفاده از میکروسکوپ‌های الکترونی اسکن کرده و تصاویری از آنها به ثبت رسانده‌اند:








 



نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , plant-protection-science.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com