گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

سایت تخصصی رشته گیاهپزشکی

عکاس-زیست شناسی انگلیسی با به کار گرفتن تکنیکهای عکاسی میکروسکوپی و با استفاده از ابزاری خاص برای حرکت دادن موضوعات عکاسی به اندازه ای محدود، توانسته تصاویر دقیق و واضحی از حشرات بسیار کوچک به ثبت برساند.

"توماس رک" برای ثبت دقیق ترین تصاویری که تا کنون از حشرات مشاهده شده است، از هر موضوع 687 عکس جداگانه میکروسکوپی به ثبت رسانده و سپس با ترکیب این عکسها با یکدیگر جزئی ترین بخشهای بدن حشراتی مانند مگس یا زنبور را به نمایش گذاشته است.

وی در این پروژه بخشی کوچک از بدن حشره را در زیر میکروسکوپ به تصویر می کشید و سپس با استفاده از ابزاری ویژه که می توانست موضوع را به اندازه یک پانصدم میلیمتر حرکت دهد، تصویری دیگر از بخشی دیگر را ثبت می کرد تا در نهایت 687 عکس از هر موضوع تکمیل می شدند.

وی سپس این تصاویر را بر روی رایانه بارگذاری کرده و قطعات مختلف را به یکدیگر وصل می کرد تا تصویری کامل و یکپارچه به دست بیاید، تصاویری که می توانند حالتهای غریب چهره حشراتی رنگارنگ را به وضوح آشکار کنند.

به گفته وی عکاسی میکروسکوپی می تواند چهره واقعی بسیاری از جانداران و اجسام را به انسانها نشان دهد. با این همه عکاسی با این دقت و ویرایش رایانه ای این عکسها بخش به شدت وقت گیر چنین پروژه هایی هستند:

تصویری از سر یک سوسک، کل بدن این حشره کلا 10 میلیمتر است

سر پر موی یک زنبور معمولی

پرتره حشره ای 3 میلیمتری که در بدن پستاندارن کوچک زندگی می کند، بیشترین بخش بدن این حشره را چشمهای برجسته اش تشکیل می دهد

وضوح این تصاویر میکروسکوپی به اندازه ای بالا است که اجزای تشکیل دهنده چشم این حشره به خوبی آشکار است

سر درخشان و رنگین کمانی یک مگس 2 میلیمتری

چشمان قرمز مگس میوه

 

 

هر یک از این تصاویر ترکیبی از 687 عکس مجزا و میکروسکوپی هستند



نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , plant-protection-science.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com