گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

سایت تخصصی رشته گیاهپزشکی

حلزون

چرخه زندگی حلزون
   حلزون  ها از توانایی خارق العاده ای برای سازگاری با  تغییر شرایط محیطی برخوردارند.
   حلزون های بالغ تا 500 تخم می گذارند. به طور معمول بسیاری از تخم ها و نوزادان در اثر خشک شدن بدن از بین می روند و این پدیده جمعیت را ثابت نگه می دارد. چنانچه شرایط آب و هوایی مساعد باشد و مرگ و میر اندک، جمعیت ممکن است تا حد زیادی افزایش یابد.
 حلزون ها به صورت اختیاری روی دامنه وسیعی از گیاهان تغذیه می کنند و در طول دوران بلوغ از نر به ماده تغییر جنسیت می دهند. در شرایط آب و هوایی نامناسب فعالیت حلزون ها کاهش می یابد و در هنگام معتدل و مرطوب شدن هوا دوباره از سر گرفته می شود.
 

 

گونه های مهم ایران:
1-    راب گلخانه ­ای Lehmannia valentina (Fer.)

 

 
   طول بدن این حلزون در حداکثر رشد به 30 تا 40 میلیمتر می­رسد. رنگ آنها خاکستری تیره و دارای چین خوردگی نسبتا کوتاه می­ باشند. پشت بدن در امتداد گنبد پشتی دو نوار تیره نسبتا واضح دیده می­  شود. این گونه بیشتر در اوایل بهار و به خصوص در پاییز در چمن­ کاری­ ها و سبزی­ کاری­ ها فراوانند، ولی در گلخانه­ های مرطوب همه اوقات سال دیده می­ شوند. تخم­ها در دسته­های 70-80 عددی گذاشته می­شوند. تخم­ها سفید شکری و به قطر 2 میلیمتر است
 

 

شکل2- راب گلخانه­ ای L. valentina (Fer.)
2-    راب خانگی Parmacella iberica Eich.

 

 
  این گونه در سواحل دریای خزر انتشار دارد. رنگ آن در نواحی ساحلی خاکستری متمایل به قهوه­ای و در ارتفاعات چالوس متمایل به زرد است. صدف در این گونه به صورت صفحه کوچکی است، که قسمت برجسته آن از انتهای گنبد پشتی خارج شده است. اندازه بدن در حالت کشیدگی کامل تا 100 میلیمتر می­رسد. این جانور در منازل فراوان است و به سبزی­ها و گل­های زینتی صرمه وارد می­کند.این جانوران در اواخر بهار و تابستان فعالیت چندانی ندارند و ظاهرا پوره­های نسل دوم، حدود شهریور ماه هراه با خنکی هوا فعالیت تغذیه ای خود را شروع می­کنند.
 

 

 
 

 

شکل 3- نوعی راب خانگی از جنس Parmacella sp.
 

 

 
3-    راب زرد Agriolimax agrestris
 
دارای بدن صاف به رنگ زرد مایل به سفید یا نخودی­رنگ است، طول بدن حدود 30- 60 میلیمتر است و در روی بدن نوارها و یا نقطه­های نامشخص دیده می­شود. در این گونه برآمدگی پشتی کوتاه و پخ است. عموما آفت سیب ­زمینی، کلم، یونجه، شبدر و تعدادی دیگر از گیاهان زراعی هستند. دستجات تخم50-150 عددی است، دوره رشدی از تخم تا مرحله بلوغ حدود 8-12 ماه است. بیشتر در پائیز و بهار فعال است. در کشور ما این گونه فقط از نوار ساحلی دریای خزر گزارش شده است.
 

 

 
 شکل4-راب زرد A. agrestris
 
4-    حلزون قندهاری Helicella candeharica (L. Pfr.)

 

 
  صدف­ هایی به رنگ خاکستری متمایل به سفید با نوارهای قهوه ­ای می ­باشند، این نوارها ابتدا پهن است و هرچه به قله صدف نزدیک می­ شوند، باریک­تر می ­گردند. این صدف­ها به عرض 12-15 میلیمتر و ارتفاع 7-9 میلیمتر هستند. تعداد پیچ هر صدف 5/5 شمارش شده است. این نرم­تن علاوه بر نواحی شمالی کشور، از اطراف تهران، کرج، آذربایجان، خراسان، اصفهان و شیراز گزارش شده است. این جانوران بیشتر از برگ گیاهان یکساله و پوشش گیاهی زیر درختان میوه تغذیه می­ کنند و در هنگام روز به تعداد زیاد روی تنه درختان استراحت می­ کنند. به ندرت دیده شده است، که از پوست تنه یا برگ درختان تغذیه نمایند.
 

 

 
 شکل5-نوعی حلزون از جنسsp.  Helicella
 
 
5 Caucasotachea lencoranea (Mouss.) حلزون قهوه ­ای مرکبات

 

 
 صدف هایی درشت به رنگ قهوه ­ای متمایل به زرد و دارای پنج نوار قهوه ­ای تیره در طول مارپیچ است. صدف دارای 5 پیچ است، پهنای آن حدود 34 میلیمتر و ارتفاع آن حدود 23 میلیمتر می­ باشد. دهانه صدف مدور یا بیضی و به رنگ قهوه­ ای تیره یا سیاه است. این نرم­ تن در سراسر مناطق دریای مازندران وجود دارد و به خزانه­ های مرکبات و نیز درختان زینتی در پائیز و بهار خسارت می ­زند.
 

 

 
 
شکل6- نوعی حلزون از جنس Caucasotachea sp.
 
6-    حلزون قهوه­ای بزرگL.  Helix lucorum
 
رنگ صدف در اصل سفید است و قسمت عمده آن را نوارهای قهوه­ ای مواج فرا گرفته است. دهانه صدف به رنگ سفید یا قهوه­ ای شفاف است. وجود این حلزون بیشتر در اطراف رودخانه ارس گزارش شده است. این حلزون واجد بزرگترین صدف در ایران است.
 

 

 
 

 

شکل 7-حلزون قهوه­ای بزرگ L.  Helix lucorum
 

 

 
7-     حلزون صدف شفاف(Pfv)  Monacha schotti
 
 این حلزون از خوزستان و جیرفت گزارش شده است و در خزانه مرکبات به خصوص برگ­های ریخته شده در پای درختان به وفور دیده می­ شود. دوره فعالیت آن در اهواز از اواخر مهر تا اوایل اردیبهشت می­ باشد و با شروع فصل خشکی و گرما، دهانه صدف با ترشحات لزج پوشانده می­ شود. تخم­ریزی در اوایل زمستان صورت می­ گیرد. صدف این نرم­ تن کوچک و به رنگ شفاف با دیواره­ های نازک است.
 
 

 

 
 شکل8-حلزون صدف شفاف از جنس Monacha sp.
 

 

راههای مبارزه با حلزون­ها و راب­های زیان­ آور
 

 

روش­های زراعی:
 

 

1-    شخم خاک موجب به سطح آوردن تخم­ ها و خشکی آنها می­ گردد. علاوه بر این حرکت حلزون­ها بر روی خاک به دشواری صورت می­ گیرد و کلوخ­ها که یکی از پناهگاه­ های این نرم­تنان است، نابود می­ شوند.
 

 

2-    مدفون کردن مواد گیاهی باعث کاهش مواد غذایی در دسترس حلزون­ها می­ شود و این امر به کاهش جمعیت آنها منجر می­ گردد.
 

 

3-    تناوب: همان­طور که اشاره گردید، برخی گیاهان مانند کلزا مطلوبیت بیشتری برای حلزون­ها دارند، بنابراین در صورت خسارت این آفات، تناوب کشت با محصولاتی که مطلوبیت زیادی برای حلزون­ها ندارند، می­ تواند از جمعیت این جانوران بکاهد.
 

 

4-    رعایت عمق مناسب کشت: کشت بذرها در عمق زیاد مانع دستیابی حلزون­ها به آنها می­ گردد. این روش به خصوص در مورد خاک­هایی که از درصد رس بالایی برخوردارند و یا تهیه بستر کشت بذر دشوار است، قابل توصیه می ­باشد.
 

 

5-    تغییر زمان کشت: تغییر زمان­بندی کاشت بذور به نحوی که بذرها پیش از خسارت حلزون­ها و راب­ها دوره حساس جوانه ­زنی را پشت­ سر بگذارند، می ­تواند تا حد زیادی مانع خسارت شدید این نرم­تنان گردد. در واقع با این روش، هم­ زمانی فعالیت زیاد جمعیت این جانوران با شروع جوانه ­زنی بذور به هم می­ خورد.
 

 

روش شیمیایی:
 

 

در این روش از آفت­کش­هایی مانند متیوکارب، تیودیکارب، سولفات آلومینیوم، سولفات آهن، سولفات مس و متالدهید اسفاده می­ شود. در ادامه آفت­کش متالدهید از نظر سمیت، چگونگی تاثیر و انواع فرمولاسیون مورد اشاره قرار می­ گیرد.
 

 

متالدهید
 

 

این حلزون کش که نام ایوپاک آن  r-2,c-4,c-6,c-8-tetramethyl-1,3,5,7-tetroxocane; 2,4,6,8-tetramethyl-1,3,5,7-tetraoxacyclo-octane می­باشد، تترامری از استالدهید است. نخستین بار در سال 1936 به بازار مصرف معرفی شد. و جزء  پرمصرف­ ترین حلزون کش­ها در طول چند دهه گذشته بوده است.
 

 

 
 

 

شکل -9 ساختار حلزون­ کش متالدهید
  
 چگونگی تاثیر
این حلزون­ کش دارای تاثیر تماسی گوارشی می باشد. حلزون­های مسموم شده  مقادیر زیادی مایع لزج از خود ترشح می­ کنند، خشک می­ شوند و می­ میرند. در واقع سلول­ های تولیدکننده ماده مخاطی آنها نابود می شوند . مکانیسم شیمیایی این فرآیند به این صورت است، که در داخل سلول­ها متالدهید به استالدهید تبدیل می­ شود و سلول در اثر میزان بالای الکل می­ میرد. این اثر در سه محل از سلول یعنی غشا، هسته و دستگاه گلژی بروز می یابد. بدین ترتیب خطر بروز مقاومت کاهش می یابد، زیرا احتمال بروز فرآیند کاهش حساسیت در جایگاه تاثیر بسیار کم می­ شود.
 
 

 

 
 

 

شکل 10-نحوه نابودی سلول­های تولیدکننده موکوس در اثر متالدهید
به محض جذب ماده سمی حلزون سعی می کند، تا از طریق تولید موکوس بیشتر فرآیند سم زدایی را پیش ببرد. اما نمی تواند اثر سمی را خنثی کند و بی تحرکی حلزون رخ می نماید. به مجرد عدم تحرک حلزون، عدم تغذیه و خشک شدن بدن اتفاق می افتد. باور غلطی در این زمینه وجود دارد، مبنی بر اینکه جذب آب توسط حلزون می تواند علایم مسمومیت را برطرف نماید. اما آزمایشاتی که توسط تریبسکوم و همکاران (1998) انجام شد، نشان داد که متالدهید غشا تولیدکننده موکوس را کاملا از بین می­ برد و به همین علت حلزون قدرت حرکت، محافظت از پوست و بازسازی  خود را از دست می ­دهد. علاوه بر این در مورد کارآیی این سم در شرایط مرطوب نیز سوءتفاهم هایی وجود دارد. چگونگی تاثیر این سم در این شرایط تحت تاثیر قرار نمی گیرد. آزمایش ها نشان دهنده عدم تاثیر آب اضافی روی بازسازی حلزون است. بدین ترتیب حلزون هایی که دز سمی این آفت­کش را دریافت کرده باشند ،امکان ندارد که زنده بمانند. در آزمایشات دمایی مشخص شده است که در دماهای پایین مانند 2 درجه سانتیگراد که حلزون قادر به فعالیت نیست، متالدهید تاثیر خود را برجای می گذارد (ملت و بوگاران، 1971).

 

 
 

انواع فرمولاسیون

 

 

طعمه مسموم، مایع، طعمه گرانوله و پلت
 

 

در مورد نوع فرمولاسیون باید افزود، طعمه می­ بایست برای حلزون جذب­ کننده، حاوی مقدار کافی ماده موثر باشد. طعمه می ­بایست به گونه ­ای ساخته شود، که شکل آن در خاک خیلی مرطوب هم حفظ شود. اندازه پلت و نحوه توزیع آن (به کیلوگرم) باید به صورتی باشد، که تراکمی در حدود 40-50 پلت به ازاء هر مترمربع به دست آید. طعمه ­هایی که علیه حلزون­ها و راب­ها استفاده می­ شوند، دارای مقادیر متفاوتی از ماده موثر هستند. باید افزود که اگرچه نام فرمولاسیون­ های دیگر هم در بالا آمده است، اما معمول­ترین و موثرترین نوع فرمولاسیون برای این آفات طعمه­ های مسموم می­باشد. در ساخت این طعمه­ ها از مواد جلب­ کننده­ ای مانند سبوس غلات یا آرد استفاده می­گردد.
 

 

سمیت:
 در مورد این آفت­کش سمیت گوارشی حاد برای موشهای صحرایی 283 و برای موشهای خانگی mg/kg 425 گزارش شده است. سمیت حاد پوستی برای موشهای صحرایی > mg/kg 5000 می­ باشد، اما اثر ناهنجارزایی یا جهش­ زایی از این ترکیب  گزارش نشده است. حد مجاز جذب روزانه برای این آفت­کش mg/kg 025 /0 وزن بدن است. طبقه ­بندی سمیت ماده موثر این ترکیب طبق استاندارد WHO درجه دو و طبقه بندی سمیت فرمولاسیون طبق استاندارد EPA  درجه سه است.
 

 

 تاثیر بر روی موجودات غیرهدف
 مطالعات نشان داده اند که پلت های متالدهید در صورت کاربرد صحیح برای جوجه تیغی ها، زنبورعسل، پرندگان، جوندگان تاثیر سویی ندارند.
  
تاثیر روی دشمنان طبیعی
 
 تدوین استراتژی کنترل حلزون­ها باید با توجه به دشمنان طبیعی آنها صورت گیرد تا علاوه بر حفظ محصول سطح جمعیت حلزون در حد طبیعی باشد. وقتی روشهای کنترل شیمیایی به کار می رود، همواره باید تاثیر آن روی موجودات غیرهدف بررسی گردد.

 


نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: جمعه 3 خرداد 1392برچسب:حلزون, کنترل, خسارت, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , plant-protection-science.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com