گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

سایت تخصصی رشته گیاهپزشکی

به گزارش نیوساینتیست، تحقیقات نشان می‌دهد شته‌ها اگر در معرض نور قرار بگیرند، می‌توانند حجم تولید ATP (منبع زیستی انرژی) خود را افزایش دهند. البته این پژوهش توانایی این حشرات را در انجام فرایند فتوسنتز در برابر نور به اثبات نمی‌رساند؛ اما می‌تواند در طول زمان محققان را به چنین نتیجه‌ای سوق دهد.

کاروتنوئیدها رنگدانه متداول در جلبک‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌هایی هستند که می‌توانند نور را دریافت کرده و برای فرایند فتوسنتز از آن استفاده کنند. در میان حشرات نیز تنها شته‌ها دارای ژنی هستند که می‌تواند به آنها توانایی تولید رنگدانه‌های کاروتنوئیدی را بدهد که رنگ سبز خاص این حشرات را ایجاد می‌کنند.

ماریا کاپوویلا و همکارانش در دانشگاه نیس فرانسه، با بررسی شته‌های دارای رنگدانه‌های کاروتنوئیدی و همنوعان آنها که فاقد این رنگدانه‌ها بودند، متوجه شدند تنها تولید ATP در معرض نور در گروهی افزایش پیدا می‌کند که دارای این رنگدانه‌ها هستند.

کاپوویلا می‌گوید: «این تحقیق نشان می‌دهد شته‌ها می‌توانند ابزارهای فرایندی شبیه به فتوسنتز را در اختیار داشته باشند». کریستوفر هاو از دانشگاه کمبریج اضافه می‌کند: «این آزمون نمی‌تواند وجود فرایند فتوسنتز را در شته‌ها اثبات کند، شاید نور در این حشرات به جای اینکه در این فرایند به کار گرفته شود، نقشی غیرمستقیم را در تولید مولکول‌های ATP بازی می‌کند که هنوز شناخته نشده است». 



نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , plant-protection-science.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com