گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

سایت تخصصی رشته گیاهپزشکی

این فسیل 7 سانتیمتری نشان می دهد که حشرات بسیاری پیش از آنچه که تصور می شده از مغزهای پیچیده ای برخوردار شدند و این فسیل می تواند درک ما را از تکامل آنها کامل تر کند

دانشمندان مغز فسیل شده یک حشره 500 میلیون ساله را که قدیمی‌ترین در نوع خود محسوب می‌شود را کشف کرده‌اند و امیدوارند که از طریق آن به درک تکامل حشرات برسند.کارشناسان با استقبال از چنین کشفی اظهار داشتند که این فسیل 7 سانتیمتری نشان می دهد که مغز پیچیده تر حشرات بسیار زودتر از آنچه که قبلا تصور می شد شکل گرفته است.

این گونه که از استان یانان چین کشف شده ارتباط از دست رفته ای که در تکامل تاریخ تکامل جانوران مفصل دار، نیاکان باستانی سخت پوستانی چون خرچنگ، عنکبوت و حشرات وجود داشته است را فراهم می کند.

نیکولاس استراسفلد زیست عصب شناس دانشگاه آریزونا اظهار داشت: هیچ کس انتظار نداشت که یک چنین مغز پیشرفته ای با این قدمت در میان حیوانات چند سلولی مشاهده شود.

این فسیل در دوره کامبرین حدود 520 سال پیش در گل سنگها فسیل شده است و متعلق به گونه Fuxianhuia protensa است که از اجداد باستانی جانوران مفصل دار محسوب می شود که امروز منقرض شده اند.

دوره کامبرین حدود 542 میلیون سال پیش آغاز شده و تا حدوداً 488.3  میلیون سال پیش ادامه داشته ‌است.

این گونه قدیمی ترین گونه در نوع خود است که از یک مغز پیشرفته و یک بدن ابتدایی برخوردار است.

این کشف که در مجله نیچر منتشر شده نشان می دهد که مغز حشرات از یک دوره ساختار پیچیده به ساختار ساده تری رسیده است، یعنی درست برخلاف آنچه که تصور می شود.

نتایج این اکتشاف انقلابی در رابطه با تحول تکامل حشراتی است که امروز مشاهده می کنیم. تاکنون دانشمندانی که درباره تکامل حشرات تحقیق می کردند به دو دسته تقسیم شده بودند.

یک گروه اعتقاد دارند که حشرات از همان اجداد خود تکامل یافته و موجب تشکیل گروه سخت پوستان شده اند، درحالی که گروه دیگر اظهار می دارند که حشرات از نسل یک گروه از سخت پوستان هستند که آب شش پایان نامیده می شود، گروهی که می توان میگو را در آن قرار داد.

نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: پنج شنبه 24 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

دلیل راه راه بودن گورخرها کشف شد!
وجه مشخصه بسیار متمایز گورخرها، یعنی پوست راه راه آن‌ها چندین و چند دهه دانشمندان را سرگرم چرایی خود کرده بود تا این که اکنون محققان مجاری و سوئدی این معما را حل کردند. به گفته آن‌ها این خطوط برای دفع حشرات خونخوار است.
شرح این گزارش که در نشریه "زیست شناسی تجربی" آمده، حاکیست که این الگوی خاص باعث می‌شود گورخر هدف جذابی برای حشرات نباشد و کلید این پدیده در چگونگی انعکاس نور توسط خطوط سیاه و سفید نهفته است.
"سوزان آکسون" از دانشگاه لوند و از اعضای تیم تحقیق بین المللی که این مطالعه را انجام داد گفت: «ما مطالعه را با بررسی اسب‌هایی با پوست سیاه، قهوه‌ای و سفید شروع کردیم. دریافتیم که در اسب‌های سیاه و قهوه‌ای نور به صورت افقی پولاریزه می‌شود.»
این جلوه باعث جذابیت زیاد این اسب‌های تیره برای حشرات شد. این بدان معنی است که نور منعکس شده از پوست تیره اسب، که به چشمان یک حشره گرسنه می‌تابد، در یک سطح افقی حرکت می‌کند.
دکتر آکسون و همکارانش دریافتند که حشره موسوم به "مگس اسبی" یا تابانوس شدیدا جذب این امواج "مسطح" می‌شود. او توضیح داد: «از یک پوست سفید نور غیرپولاریزه منعکس می‌شود.»
امواج نوری غیرپولاریزه در هر سطحی حرکت می‌کنند و برای حشرات خیلی کمتر جذابند. در نتیجه اسب‌های سفید در مقایسه با اسب‌های تیره خیلی بیشتر از این مگس‌ها در امان هستند.
پس از این کشف بود که تیم محققان به بررسی گورخرها علاقه‌مند شد. آن‌ها می‌خواستند بدانند که چه نوع نوری از بدن راه راه گورخرها منعکس می‌شود، و این مساله چه تاثیری بر مگس‌ها دارد؛ مگس‌هایی که پرآزارترین دشمن آن‌ها هستند.
آکسون همچنین گفت: «ما یک صحنه آزمایشی درست کردیم و الگوهای مختلف را روی تخته‌ها نقاشی کردیم.»
او و همکارانش یک تخته سیاه و چند تخته منقش به الگوهای راه راه با عروض مختلف را در یک مزرعه اسب در منطقه‌ای روستایی در مجارستان قرار دادند.
او توضیح داد: «ما چسب حشرات را روی تخته‌ها چسباندیم و مگس‌هایی که به هرکدام چسبیدند را شمردیم.»
به گفته آکسون تخته راه راهی که بیش از همه به الگوهای واقعی بدن گورخر نزدیک بود خیلی کمتر از بقیه، مگس‌ها را جذب کرد و حتی کمتر از تخته‌های سفیدی بود که نور غیرپولاریزه منعکس می‌کرد.
«این بسیار غافلگیرکننده بود زیرا در یک الگوی راه راه هنوز نواحی تیره که نور پولاریزه را به صورت افقی منعکس می‌کند، وجود دارد. اما نوارها هرچه باریک‌تر، جذابیت آن‌ها برای مگس‌ها کمتر است.»
تیم محققان برای بررسی واکنش مگس‌ها به یک هدف سه بعدی واقعی‌تر، چهار ماکت با ابعاد واقعی با پوستی چسبناک را در مزرعه قرار دادند؛ یکی قهوه‌ای، یکی سیاه، یکی سفید و یکی راه راه مثل گورخر.
محققان هر دو روز یک بار مگس‌های به دام افتاده را جمع کردند و دریافتند که ماکت گورخر کمترین مگس را جذب کرده بود.
با این حال بعضی زیست شناسان تکاملی می‌گویند که این مطالعه سایر توضیحات برای راه راه بودن گورخر را مردود نمی‌کند.


 

نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: سه شنبه 22 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

محورهاي همايش
تاکسونومی
کنه شناسی پزشکی و کنه های دام و طیور
بیولوژی،اکولوژی و رفتارشناسی
کنترل بیولوژیک
فیزیولوژی و سم شناسی

مقالات دریافتی و ارائه به زبان انگلیسی خواهد بود.
 
محورهاي همايش
برگزار كنندگان: انجمن کنه شناسی ایران
گروه گیاهپزشکی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
مهلت ارسال چكيده مقالات:
مهلت ارسال متن كامل مقالات:
تاريخ برگزاري همايش: 7 الی 9 شهریور 1392
 

سايت همايش: acarology.ir
تلفن تماس دبيرخانه: --
آدرس دبيرخانه:
محل برگزاري: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
ایمیل: ipca@acarology.ir

نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: شنبه 19 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: چهار شنبه 16 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پروفسور ایرانی دانشگاه میشیگان با ارایه فناوری جدیدی قصد دارد از حشرات در ماموریت‌های تجسس، امداد و نجات در زمان وقوع بلایای طبیعی از قبیل زمین‌لرزه یا سیل استفاده کند.

 قرار است در این فناوری دوربین‌ها و میکروفن‌هایی بسیار کوچک بر پشت سوسک‌ها نصب شوند تا این حشرات بتوانند به نیروهای امداد در یافتن قربانیان بلایای طبیعی که در زیر آوارها به دام افتاده‌اند، کمک کنند.
"خلیل نجفی" دانشمند دانشگاه میشیگان که در حال تکمیل و ارایه این فناوری جدید است، می‌گوید انرژی حرکتی خود این حشرات به عنوان باتری برای تامین انرژی تجهیزات ارتباطاتی که بر روی بدن آنها نصب شده، استفاده خواهد شد.
بدین شکل می‌توان این سوسک‌های هیبریدی را در میان ساختمان‌های فروپاشیده یا دیگر مناطقی که حضور انسان در آن می‌تواند خطرناک باشد رها کرده و از آنها برای یافتن بازماندگان حوادث مختلف استفاده کرد.
به گفته نجفی با کمک تکنیک جذب انرژی از حرکات بدن حشره می‌توان انرژی مورد نیاز دوربین‌ها، میکروفن‌ها و دیگر حسگرها و تجهیزات ارتباطاتی که یک حشره می‌تواند در یک کوله پشتی کوچک به همراه خود حمل کند را تامین کرد.
فناوری حشره هیبریدی توسط تیمی از مهندسان الکتریک و رایانه از دانشکاه میشیگان به سرپرستی نجفی طراحی شده است. تیم نجفی تاکنون موفق به ساخت ابزاری شده که می‌تواند از حرکت بال‌های سوسک سبز "ژوئن" در هنگام پرواز انرژی تولید کند.
با قرار گرفتن ژنراتورهای مینیاتوری بر روی هر یک از بال‌های این سوسک، نجفی و تیمش انتظار دارند انرژی کافی برای تامین نیروی دوربین و میکروفن نصب شده بر روی بدن سوسک تامین شود تا حشره بتواند با کمک این تجهیزات در شرایط دشوار و نامساعد اطلاعات محیطی جمع‌آوری کند.
نجفی می‌گوید یکی از محدودیت‌ها در ساخت و توسعه ریزنقلیه‌های هوایی یا MAVs محدودیت در وزن و حجم تجهیزاتی است که به همراه خواهند داشت زیرا قدرت تامین انرژی در این ابزار محدود خواهد شد.
به گفته نجفی نمونه نهایی این فناوری بر روی بدن سوسک‌های زنده نصب شده و سال آینده در پروازی کنترل نشده مورد آزمایش قرار خواهد گرفت

سوسک‌ها عضو نیروی امداد می‌شوند!
نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: چهار شنبه 9 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

منقار اردكی یا پلاتی پوس، عجیب‌ترین پستاندار استرالیایی است كه افسانه‌ها و اسطوره‌های زیادی در خصوص شكل‌گیری آن وجود دارد. اكنون بیولوژیست‌های استرالیایی، آمریكایی و اروپایی نقشه كامل دی ان ای پلاتی پوس را به دست آورده‌اند.
نتایج این تحقیقات كه در مجله نیچر منتشر شده، نشان می‌دهد كه عجیب‌ترین حیوان دنیا حتی در سطح ژنتیكی نیز بسیار عجیب است و در حقیقت از نظر دی ان ای خویشاوند پستانداران، خزندگان و پرندگان است.
پلاتی پوس بدنی پوشیده از مو و منقاری شبیه به منقار اردک دارد. به بچه‌های خود شیر می‌دهد و تخم‌گذار بوده و زهر ترشح می‌كند و دارای یک سیستم فرسایش الكترویكی است. این ویژگی‌ها تنها بعضی از ویژگی‌های منحصر به فرد این جانور است.
نتایج این تحقیقات كه به سرپرستی محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس آمریكا انجام شده، نشان می‌دهد كه منقار اردكی همانند خزندگان زهر تولید می‌كند و دارای ژن‌هایی است كه موجب می‌شوند این پستاندار همانند پرندگان و خزندگان تخم‌گذاری كند و روی تخم‌های خود بخوابد اما در عین حال در ژنوم این حیوان ژن‌هایی حضور دارند كه به این جانور امكان می‌دهند همانند سایر پستانداران به بچه‌های خود شیر بدهد.
از سویی دیگر این حیوان همانند پرندگان ۱۰ گونه كروموزوم دارد كه جنسیت این حیوان را تعیین می‌كنند این در حالی است كه انسان و بسیاری دیگر از پستانداران تنها دو گونه كروموزوم تعیین كننده جنسیت دارند.
نتایج این كشف نشان می‌دهد كه این حیوان شگفت انگیز از ۱۷۰ میلیون سال قبل روی زمین می‌زیسته است.
دانستنی‌های بیشتر درباره پلاتی پوس
وقتی دانشمندان انگلیسی در سال ۱۷۹۹ آن را یافتند، نامش را کبک گذاشند زیرا شبیه پرندگان بود. در واقع این حیوان شبیه بسیاری از حیوانات است اما از تیره هیچیک از آنها نیست. این جانور دارای منقار اردک ، دم سگ آبی و پوستی پر پشت است.
پلاتی پوس که نام علمی آن "Ornithorhynchus anatinus" است، مانند پرندگان تخم می‌گذارد ولی مانند پستانداران به بچه‌اش شیر می‌دهد. محل زندگی این حیوان در شرق استرالیا و جزیره تالمانی است. سوراخ‌هایی در جلو منقار این حیوان وجود دارد، از این‌رو می‌تواند مدت‌ها در زیر آب بماند زیرا فقط سر خود را اندکی بیرون از آب نگه می‌دارد و تنفس می‌کند.
پلاتی پوس ماده ۱ تا ۳ تخم می‌گذارد. این تخم‌ها را بوسیله دم خود به بدنش می‌چسباند و آن قدر همراه خود نگه می‌دارد تا نوزادان بیرون بیایند. نوزاد پلاتی پوس در حالی که دندان در دهان دارد، به دنیا می‌آید و از شیر مادر تغذیه می‌کند و به زودی دندان‌های نوزاد می‌ریزد و به جای آن از تکه‌های سفت و شافی کناره‌های منقار خود استفاده می‌کند. در جهان تنها پستاندار زهردار پلاتی پوس است.
غده‌های زهری‌اش نزدیک ران‌هایش قرار دارد و زهر را از طریق مجرایی به سیخک‌های پای عقب حیوان می‌فرستد. زهر او شبیه زهر مار است و گویا در فصل جفت‌گیری برای از بین بردن رقیب از آن استفاده می‌کند‌. پلاتی پوس برای بدست آوردن جفت دلخواه خود شب‌ها به شکار کرم خاکی‌، حشرات آبی‌، خرچنگ آب شیرین می‌پردازد و در روز در لانه خود که در زیر گل و لای است، به سر می‌برد.
پنجه‌های جلو پلاتی پوس پره‌دار است و همین امر شنا کردن آنرا آسان می‌کند اما چون به خشکی می‌آید پرده‌هایش در زیر پایش جمع می‌شود و در عوض چند پنجه نمایان می‌شود.

نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: چهار شنبه 9 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

باکتری که بر روی موبایلتان زندگی می‌کند


دانشجویان میکروبیولوژی با کشت دادن نوعی باکتری که بر روی اسمارت‌فون‌ها پیدا کرده‌اند،‌ تلاش کرده‌اند چهره آلودگی نامرئی که هرروزه افراد آن را بارها لمس می‌کنند را به نمایش بگذارند.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، این دانشجویان نوعی باکتری که از روی یک اسمارت‌فون پیدا کرده‌بودند را به مدت سه روز در آزمایشگاه کشت دادند تا شدت زشتی آلودگی که هرروزه انسان‌ها با خود حمل می‌کنند را آشکارا به نمایش بگذارند.

به گفته سایمون پارک یکی از محققان این پروژه،‌ظاهرا موبایل تنها شماره‌های تلفن را به خاطر نمی‌سپارد، بلکه تاریخچه‌ای از تماسهای فیزیکی و شخصی از قبیل تماس دیگر افراد، تماس با خاک و دیگر موارد را نیز به خاطر می‌سپارد.

باکتری

باوجود اینکه اکثر باکتری‌های موجود بر روی اسمارت‌فونها بی‌خطر هستند؛‌ انواع بسیار ترسناکی از باکتری‌ها نیز بر روی گوشی‌های موبایل پیدا می‌شوند که می‌توانند منجر به ابتلا به سینوزیت،‌مسمومیت و یا عوارض پوستی شوند.

نکته بدتر این است که همه‌جای اسمارت‌فونها می‌توان باکتری‌ها را پیدا کرد،‌اما در گوشی‌هایی که صفحه کلید دارند، باکتری‌ها تنها در بخش صفحه کلید تجمع می‌کنند. محققان بریتانیایی پیش از این دریافته بودند که میزان باکتری‌های موجود بر روی اسمارت‌فونها 18 برابر بیشتر از دستگیره سیفون دستشویی است.

نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: چهار شنبه 9 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

معرفی کتاب "هزار نکته از آفات گیاهی"

کتاب هزار نکته از آفات گیاهی به قلم دوست بسیار عزیزم  علی درویش زاده (مدیریت وب سایت حشرات از منظر گیاهپزشکی) در بیش از 160 صفحه نوشته شده است. این کتاب با تاثیر از تست های کنکور ادوار گذشته و همچنین کتاب ها و جزوات اساتید برتر دانشگاه های برتر ایران در 20 فصل تهیه و تنظیم گردیده است.

این کتاب منبع مناسبی برای دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی محسوب می شود.

کاردانی به کارشناسی

کارشناسی به کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد به دکترا


نشانی مرکز پخش:
تهران، میدان انقلاب، خیابان وحید نظری بین خیابان دانشگاه و خیابان فخر رازی، پلاک 65، ساختمان سادات، طبفه 7، واحد 16، انتشارات داد و دانش
 

تلفن:
021-66414562
021-66467252
نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: سه شنبه 8 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فرار از سختی ها و غالب شدن به تمامی مشکلات کار هر انسان و یا موجودی نیست و بالاخره هر کدام نقظه ضعف های خود را دارند اما در این میان برخی موجودات بسیار جان سخت هستند.

بسیاری می گویند سوسک ها می توانند حتی از حملات هسته ای نیز جان سالم به در ببرند اما موجودی در دنیا وجود دارد که حتی از سوسک نیز جان سخت تر است و شاید تا به حال هیچ چیز از آن نشنیده باشید.



"Tardigrades" که البته به نام خرس آبی نیز شناخته می شود یکی از شگفت انگیزترین موجودات روی زمین است. این موجودات می توانند در سخت ترین شرایط زنده بمانند و به نام "بزرگترین بازمانده طبیعت" شناخته می شود.

نزدیک به ۹۰۰ گونه از این موجودات در طبیعت حضور دارند که می توانند از شرایطی مانند: یخ زدن، تبخیر شدن، تشعشعات هسته ای و ... جان سالم به در برند و همچنین میانگین سن آن ها ۲۰۰ سال است.


آن ها بسیار کوچک و در حد ۱ میلی متر اندازه دارند و در بسیاری از نقاط دنیا از اعماق اقیانوس ها تا بالاترین نقطه کوه ها وجود دارند. این موجودات اگر در کنار هم قرار بگیرند می توانند دنیا را نابود کنند و چیزی حریف آن ها نیست.

نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: سه شنبه 1 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , plant-protection-science.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com