گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

سایت تخصصی رشته گیاهپزشکی

نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: دو شنبه 13 خرداد 1392برچسب:تصاویر حشرات, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀


 

برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید


ادامه مطلب
نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: یک شنبه 5 خرداد 1392برچسب:پژمردگی,ورتیسلیومی, زتون, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

حلزون

چرخه زندگی حلزون
   حلزون  ها از توانایی خارق العاده ای برای سازگاری با  تغییر شرایط محیطی برخوردارند.
   حلزون های بالغ تا 500 تخم می گذارند. به طور معمول بسیاری از تخم ها و نوزادان در اثر خشک شدن بدن از بین می روند و این پدیده جمعیت را ثابت نگه می دارد. چنانچه شرایط آب و هوایی مساعد باشد و مرگ و میر اندک، جمعیت ممکن است تا حد زیادی افزایش یابد.
 حلزون ها به صورت اختیاری روی دامنه وسیعی از گیاهان تغذیه می کنند و در طول دوران بلوغ از نر به ماده تغییر جنسیت می دهند. در شرایط آب و هوایی نامناسب فعالیت حلزون ها کاهش می یابد و در هنگام معتدل و مرطوب شدن هوا دوباره از سر گرفته می شود.
 

 

گونه های مهم ایران:
1-    راب گلخانه ­ای Lehmannia valentina (Fer.)

 

 
   طول بدن این حلزون در حداکثر رشد به 30 تا 40 میلیمتر می­رسد. رنگ آنها خاکستری تیره و دارای چین خوردگی نسبتا کوتاه می­ باشند. پشت بدن در امتداد گنبد پشتی دو نوار تیره نسبتا واضح دیده می­  شود. این گونه بیشتر در اوایل بهار و به خصوص در پاییز در چمن­ کاری­ ها و سبزی­ کاری­ ها فراوانند، ولی در گلخانه­ های مرطوب همه اوقات سال دیده می­ شوند. تخم­ها در دسته­های 70-80 عددی گذاشته می­شوند. تخم­ها سفید شکری و به قطر 2 میلیمتر است
 

 

شکل2- راب گلخانه­ ای L. valentina (Fer.)

برای مشاهده متن کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید


ادامه مطلب
نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: جمعه 3 خرداد 1392برچسب:حلزون, کنترل, خسارت, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ماندگاری در محیط زیست : تجزیه زیستی روغنهای امولسیون شونده توسط میکروارگانیزمهای موجود در خاک صورت می گیرد . عواملی که می توانند بر سرعت تجزیه زیستی اثر بگذارند عبارتند از : شرایط محیطی از قبیل دما ؛ رطوبت ؛ بارندگی ؛ نوع خاک و میکروارگانیزمها .

سمیت : LD50 بیشتر از mg/kg4300

یکی از مزایای روغنها نسبت به حشره کشها کم خطر بودن آنها برای انسان است به طوریکه باقیمانده سم روی محصولات برای انسان خطرناک نمی باشد . روغنها سمیتی برای پرندگان و حشرات مفید ندارند ولی ماهیها و زنبورهای عسل تا حدی به این سم حساس هستند .

موارد مصرف : روغنها از طریق بستن منافذ تنفسی باعث مرگ حشرات می شوند . همچنین با انحلال قشر مومی جلد حشره باعث می شوند که حشره بوسیله نیروی کشش سطحی آب گرفتار آید . اینگونه خواص روغنها در روش مبارزه با لارو پشه با پهن کردن یک لایه نازک روغن روی سطح آب مورد استفاده قرار می گیرد .

روغنها را در دفع آفات در موارد زیر بکار می برند .

1- برای سمپاشی تابستانی بر ضد شپشک آردآلود ؛ سپردارها و شته ها .

2- برای سمپاشی زمستانی بر ضد شپشکهای گیاهی ؛ کنه های گیاهان ؛ تخم عده ای از حشرات و بعضی از لاروهای زمستانی .

3- بر ضد انگلهای خارجی مانند کک ؛ شپش و کنه .

4- به عنوان حامل و حلال حشره کشها .

5- جهت مخلوط کردن با امولسیون بعضی از حشره کشها مانند ترکیبات فسفره به منظور بالا بردن اثر حشره کشی آنها .

روغنها را به صورت امولسیون فرموله می کنند . این امولسیون را تنها یا همراه با حشره کشهای دیگر رقیق کرده و مصرف می نمایند . در این صورت روغن به صورت یک ورقه نازک پایدار روی سطح سمپاشی شده باقی می ماند . باید توجه داشت که میوه های هسته دار و نیز مرکبات تا اندازه ای نسبت به روغن حساسند . به طور کلی در مورد کاربرد روغنها باید احتیاطاتی را رعایت کرد که مهمترین آن عبارتند از :

‌1- در بهار و تابستان باید قبل از سمپاشی با روغن درختان را آبیاری کرد .

2- سه هفته قبل و بعد از سمپاشی با روغن از کاربرد گوگرد روی گیاه باید خودداری نمود .

3- اگر روغن با سم همراه باشد باید احتیاطات مربوط به سم رعایت شود . فرمولاسیون : امولسیون 80% و 90% بدون آب
 

نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: جمعه 3 خرداد 1392برچسب:روغن ولک,oil, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ماندگاری در محیط زیست :امیتراز در خاک داری تهویه مناسب به سرعت تجزیه می شود . نیمه عمر ان یعنی مدت زمانی که طول می کشد تا ماده تجزیه شود و غلظت ان به نصف غلظت اولیه برسد کمتر از یک روز است. تجزیه در خاکهای اسیدی سریعتراز خاکهای قلیایی و یا خنثی صورت می گیرد .

سمیت: LD50= 600-800 mg/kg امیتراز برای زنبور عسل تقریبا بی ضرر است .

موراد مصرف : امیتراز یک حشره کش و کنه کش است که برای کنترل کنه قرمز تار عنکبوتی , مینوز برگ و سپرداران به کارمیرود . این سم در پنبه علیه کرم غوزه پنبه , مگس سفید و کرمهای برگ خوار و در حیوانات برای کنترل ساس ,کنه ,شپش و دیگر افات حیوانی به کار برده می شود.

پادزهر: امیتراز پادزهر اختصاصی ندارد .

نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: جمعه 3 خرداد 1392برچسب:آمیتراز,amitraz, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 

 

برای مشاهده ادامه تصاویر به ادامه مطلب مراجعه کنید


ادامه مطلب
نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: جمعه 3 خرداد 1392برچسب:تصاویر,قارچ,کشت قارچ,بیماریهای قارچی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 

نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: جمعه 3 خرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نماتد مرکبات Tylenchulus semipenetrans

 

اولین بار در سال1912 توسط یک بازرس اداره باغبانی کالیفرنیا به نام R.Hdges در یکی از باغات لس‌آنجلس مشاهده شد. اولین نمونه‌برداری در ایران درشیراز انجام شد. نماتد درفسا، جهرم، کازرون، برازجان، اندیمشک، اهواز، آبادان نیزنمونه‌برداری شده است.


ادامه مطلب
نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: جمعه 3 خرداد 1392برچسب:نماتد مرکبات, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

زنبور برگخوار رز(تخمگذاری در ساقه)

زنبور برگخوار رز(لارو)

اه)

زنبور برگخوار رز (حشره کامل) منبع:wikipedia

سفیدک سطحی رز2

تصاویر در محوطه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در   تاریخ 2/3/92 توسط اینجانب (آیدین زیبایی) گرفته شده است

کپی برداری با ذکر منبع مجاز است

نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: جمعه 3 خرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تریپسThrips :
تریپس حشره ای بسیار کوچک به اندازه حدود12/0سانتی متر می باشد.
 گونه Frankliniella tritici یا تريپس تنباکو یکی از رایج ترین گونه هایی است که از رزهای پرورش یافته در گلخانه ها یا محیط های روباز تغذیه می کند. تریپس اخیرا به آفتی خطرناک در گلخانه ها تبدیل شده، شهرت این حشره در انتقال ویروس می باشد.
مطابق تصویر چرخه زندگی این شره دارای 6مرحله است
1-تخم2- مرحله اول لاروی 3- مرحله دوم لاروی    
 4- پیش پورگی 5- پوره کامل 6- حشره بالغ

برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید

 


ادامه مطلب
نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 خرداد 1392برچسب:تریپس, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

[تصویر:  x36tekdq79c3d4coqxer.jpg]

[تصویر:  pjwqfq8e7nasixxadj3.jpg]

[تصویر:  h8i3led8cmva9nprcyzq.jpg]

[تصویر:  euer8nv886evfmncc7ox.jpg]

[تصویر:  v1z47ohd8cueiwv5gl.jpg]

 

نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 خرداد 1392برچسب:ملخ , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

سفیدک سطحی (powdery mildew)
پاتوژن (عامل بیماری زا):Podosphaera pannosa var.rosea
سفیدک سطحی یکی از بیماریهای شایع در تمام کشت های گلخانه ای می­باشد. سفیدک سطحی توسط گونه های مختلف قارچ ایجاد می­شود معمولا هر گونه به یک یا دو گیاه خاص حمله می کند. برخی چندین گیاه را مورد هجوم قرار می دهند. سفیدک سطحی رز به دلیل رشد با اشکال خاص که سازگار با میزبان خود می باشد به عنوان
Podosphaera pannosa var.rosea نامگذاری شد.
نشانه­های اولیه شامل وجود بخش های کمی برجسته، تاولی و کمی قرمز رنگ در سطح رویی برگ می باشد. رشد سفید رنگ قارچ که حاوی میسلیوم (mycelium) و کندیوفورها (conidiophore )است، به صورت لکه های مجزا در سطح برگ های جوان ظاهر می شود و زمانی که پوشش سفید پودری کل سطح برگ ها را فراگیرد، برگ ها پیچ خورده و بدشکل می شوند.
در برخی موارد بخش دمگل مورد حمله سفیدک قرار گرفته و موجب سرکجی غنچه می شود.

برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید


ادامه مطلب
نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 خرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

زنبور برگخوار رز
Arge rosae
Hymenoptera
Symphyta
Argidae
 
 
مشخصات ظاهري :
حشره ي كامل زنبوري است به طول 7 تا 10 ميلي متر ، شاخك ها 3 بندي بوده كه بند سوم رشد زيادي دارد
سر سياه رنگ ، قفسه سينه سياه رنگ به استثناي پيش قفس سينه كه زرد رنگ است
شكم به رنگ زرد مايل به قرمز مي باشد.

برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید


ادامه مطلب
نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 خرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید

 


ادامه مطلب
نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: چهار شنبه 2 خرداد 1392برچسب:گال باکتریایی,درخت زیتون,بیماری, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 در میان 1500 گونه زنجره‌ای که روی زمین زندگی می‌کنند، magicicada که ساکن آمریکای شمالی است، زندگی چرخه زندگی شگفت‌انگیزی دارد. این زنجره هر 17 سال یک بار و با رسیدن دما به 64 درجه فارنهایت از خاک بیرون خواهد آمد.

 زنجره‌ها پس از 17 سال از زیر خاک بیرون می‌آیند، نسل تازه‌ای را به وجود می‌آورند، می‌میرند و پس از 17 سال دیگر فرزندان آنها با صدایی که به 90 دسی‌بل می‌رسد و با قطارهای شهری برابر است، به نیویورک باز می‌گردند. آخرین باری که این زنجره‌ها در نیمکره شمالی دیده شده‌اند، سال 1996/1375 بوده است.

بیش از 1500 گونه زنجره‌ در جهان وجود دارد. در میان این گونه‌ها  اعضای جنس  Magicicada که ساکن آمریکای شمالی است، به دلیل چرخه زندگی 17 ساله‌اش که اغلب زیر خاک و به شکل لارو سپری می‌شود، شناخته‌شده است. حشره نابالغ از ریشه گیاهان تغذیه می‌کند تا زمان بیرون آمدن از خاک فرا برسد.

زنجره

کریگ گیبز که حشره‌شناس است، می‌گوید: «هر جا که درختان قدیمی بی‌هیچ تغییری طی 17 سال گذشته، وجود داشته باشند، می‌توانید این زنجره‌ها را ببینید. تا چند هفته دیگر میلیون‌ها زنجره از پناهگاه‌های زیرزمینی خود بیرون می‌آیند، نسل تازه‌ای را به وجود می‌آورند و می‌میرند. تمام این اتفاقات طی بیست و چند روز می‌افتد و دیگر تا 17 سال بعد از این زنجره‌ها خبری نیست».

جالب است که بدانید تا دما به عدد جادویی 64 درجه فارنهایت (17.8 درجه سانتیگراد) نرسد، زنجره‌ها ظاهر نخواهند شد. آخرین‌بار آنها در 21 مه 1996/اول خردادماه 1375 و با گرم شدن هوا از خاک بیرون آمده‌اند.

زنجره

گیبز می‌گوید: «امسال هم تا دما بالاتر از این نرود، زنجره‌ها از پناهگاه خود بیرون نخواهند آمد. با رسیدن دما به 64 درجه فارنهایت خاک را کنار می‌زنند، برای جفت‌گیری آماده می‌شوند و زیر پوست درختان تخم‌ریزی می‌کنند. لاروها پس از خارج شدن از تخم خود را به خاک می‌رسانند تا چرخه حیات تازه را آغاز کنند. فکر می‌کنم این زنجره‌ها از معدود حشراتی هستند که می‌توانند توجه ریاضی‌دانان را به خود جلب کنند. آنها چرخه حیات شگفت‌انگیزی دارند که در نیمکره شمالی 17 سال و در نیمکره جنوبی 13 سال طول می‌کشد. به زودی زنگ ساعت بیولوژیک آنها در نیمکره شمالی به صدا درخواهد آمد. در این زمان اصلا لازم نیست دنبال آنها بگردید، صدای گوش‌خراش 90 دسی‌بلی زنجره‌ها به سادگی همه‌جا شنیده می‌شود».

 

نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: سه شنبه 2 خرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

برخی از کارشناسان تغذیه بر این باورند که خوردن حشرات می تواند در آینده ای نه چندان دور وارد رژیم غذایی ما می شود، چرا که این حشرات دارای پروتئین، کلسیم و مواد مدنی مورد نیاز بدن هستند درحال حاضر نقاطی در دنیا وجود دارند که حشرات را هر روز به عنوان یک خوراک لذیذ مصرف می کنند.

به عنوان مثال در مستندی که با عنوان آیا خوردن حشرات دنیا را نشان می دهد، استفان گیت نشان داده است که چنین غذاهای عجیب و غریبی در آینده ای نه چندان دور به یک غذای عادی تبدیل می شود.

درحال حاضر هلندیها در پاسخ به هشدار سازمان ملل نسبت به افزایش قیمت گوشت در نتیجه افزایش جمعیت تحقیقاتی را برای وارد کردن کرم ابریشم و ملخ به غذاهای روز آغاز کرده اند.

استفان گیت مستند سازی که ورود حشرات به غذاهای انسانهای آینده را پیش بینی کرده اظهار داشت که قیمت گوشت گاو و گوسفند درحال افزایش است و یافتن زمینهای کافی برای حیوانات و برطرف کردن نیازهای آنها همواره دشوار تر می شود، حشرات گزینه های سالم، مغذی و گاهی خوشمزه هستند که میزان پروتئین آنها اگر از ماهی یا گوشت بیشتر نباشد با آنها برابری می کند.

جیرجیرکها برای استخوان سازی موثر هستند، خوردن چهار جیرجیرک معادل یک لیوان شیر است

کرمها برای رشد ماهیچه مفید هستند، میزان پروتئین کرم سه برابر گوشت گاو است

خوردن مورچه ها برای لاغری موثر است چرا که مورچه ها سرشار از پروتئین بوده و میزان چربی آنها کم است

وی افزود: برخی از حشرات به ویژه هنگامی که در مرحله کرمی هستند سرشار از چربی ها و درصد قابل توجهی از آمیو اسیدها و ویتامینها و مواد معدنی ضروری است.

اگر بخواهیم این فهرست از مزیتها را طولانی تر هم کنیم باید به این نکته اشاره کنیم که حشرات جای کمی می گیرند و نسبت به احشام آلودگی کمتری دارند.

پاتریک دارست جنگلبان ارشد سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل مطالعاتی در سراسر دنیا برای استفاده از حشرات به عنوان یک منبع غذایی انجام داده است.

وی اظهار داشت: جامعه غربی تمایل دارد که حشرات را کثیف بداند اما مزایای غذایی این حشرات بسیار هستند، برای مثال، جیرجیرکها سرشار از آهن، روی و کلسیم هستند.

دارست تصدیق کرد که ترغیب مردم برای روی آوردن به خوردن حشرات بسیار دشوار است. برای مثال سوشی امروز وارد منو غذایی بسیاری از غربی ها شده است، درحالی که تا 20 سال پیش این غذای شرق آسیا به هیچ وجه در غرب شناخته شده نبود.

مسئله اصلی این است که انسانها هزاران سال است که حشرات تغذیه می کنند، تخمین زده شده است که بیش از 2 هزار گونه حشره در جهان به عنوان منبع غذایی انسان وجود دارد که این فهرست از زنبورهای عسل و عنکبوت تا جیرجیرک گسترده شده است.

کلید واژه های مطلب:
مغذی
|
مواد غذایی
|
حشرات
|
نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: سه شنبه 3 خرداد 1392برچسب:منوهای آینده غذا, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ب_-زنبور گزیدگی:
گزش زنبورها مخصوصاً زنبورهای وحشی، بدون توجه به ظاهر آن، می توانند خطر جدی برای فرد ایجاد کنند. زنبور گزیدگی ممکن است در اثر نیش انواع زنبور مانند زنبورعسل و زنبورسرخ بروز نماید. نیش زنبورعسل ماده، به کیسه محتوی زهر متصل است و پس از گزش در زخم باقی می ماند و محتویات کیسه زهر به زخم منتقل می شود. بنابراین برداشتن نیش از روی زخم در اسرع وقت جهت جلوگیری از ورود بیشتر سم به زخم ضروری است. علائم معمولاً در عرض چند ساعت ناپدید می شود. اگر فرد زنبورگزیده مشکلی در تنفس داشتید و یا تورم شدید وسریع رخ داد باید به پزشک مراجعه شود.
 اگر هیچیک از این علائم برای فرد زنبور گزیده ایجاد نشد تنها کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که ابتدا از نزدیک محل گزیدگی را بررسی کنیم. اگر نیش هنوز در سطح باقی است می توانیم آن را با یک موچین یا انبر از سطح پوست بیرون بکشیم. باید مراقب باشیم که کیسه زهر را فشار ندهیم زیرا ممکن است باقی سم وارد بدن شود.
بعد از آن می توانیم محل را با آب سرد همراه با بیکربنات سدیم (محلول جوش شیرین) کمپرس کنیم.
ممکن است گزیدگی در داخل دهان یا گلو صورت گیرد و این مسئله خطرناک است چون بافتهای گلو و دهان بافتهای شلی هستند و خیلی سریع ورم می کنند و ممکن است باعث اختلال تنفسی شوند.
زنبورها و زنبورهای سرخ بطور مکرر نیش می زنند و محل گزش آنها به سادگی عفونی می شود. ممکن است در محل گزش یک زخم دردناک ایجاد شود ولی واکنش های حساسیتی شدید نیز در برخی افراد رخ می دهد. چنانچه گزش زنبور در نقاط مختلف و آن هم در ناحیه گردن و سر بروز نماید، جدی تر است و می تواند تهدید کننده زندگی باشد.
 

برای مشاهده متن کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید


ادامه مطلب
نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: جمعه 2 خرداد 1392برچسب:اقدامات اولیه در لرخورد با گزیدگی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , plant-protection-science.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com